Craftcloud Blog
Digitalizacija, Zanat

Zašto digitalizacija u obrtima ovisi o vanjskim aspektima

Uslužne se djelatnosti često optužuje za veliko zaostajanje u digitalizaciji. To je uglavnom istina. Osim nekolicine, koji digitalizaciju vide kao priliku i već su svladali tu tematiku, pred mnogima je još trgovačka tvrtka. Moja savjetodavna praksa mi je pokazala da je to često zbog nedostatka poticaja. Međutim, većina obrta to nije u stanju učiniti sama. U ovom članku možete saznati zašto su potrebni vanjski poticaji i podrška.

Poticaj za digitalizaciju u obrtu: mala priča

Digitalizacija je proces koji traje. Ali sve negdje mora početi, inače se ništa neće promijeniti. Želio bih vam ispričati priču koja me još jednom natjerala da shvatim da se to često događa izvana.

Jedna od naših objava podijeljena je na društvenim mrežama i potencijalni klijent je saznao za naše proizvode i usluge. Trenutno traži softver i živi u blizini, uzima telefon i zove:

U osobnim razgovorima naučim puno o procesima u tvrtki, gdje stvari zapinju i što treba učiniti. Bitna je, međutim, osobna povijest i motivacija moje sugovornice – ona je jedno od djece poduzetničke obitelji i zapravo uopće ne radi ovdje. Zbog COVID-19 ona je na 100% skraćenom radnom vremenu na svom poslu. Osim toga, u roditeljskoj radionici nema važnog djelatnika, a posla ima dovoljno. Dakle, trenutno pomaže.

Prethodno je nekoliko godina radila u tvrtki, ali je potom završila studij i konačno pronašla drugi poziv. Ona, dakle, sve zna i brzo je uhvatila trag koji ju je tada pratio – nešto se mora promijeniti. Procesi se uz pomoć digitalizacije moraju pojednostaviti, ubrzati i automatizirati. U međuvremenu je stekla i dragocjeno iskustvo na ovom području.

Preokret k digitalizaciji

Ove slučajnosti, ako ih tako želite nazvati, pokreću loptu – kći vidi mogućnosti i poduzima nešto.

Ona je tu samo određeno vrijeme i stoga se ponaša kao vanjski zaposlenik ili gotovo kao savjetnik. Digitalizaciju shvaća kao projekt i zna da ga hitno treba gurati na način da dugoročno urodi plodom. Inače se vjerojatno ništa neće promijeniti. Smatramo da impuls u ovom slučaju dolazi izvana.

Uvjeren sam da bi, da je izostao taj vanjski poticaj, tema bila dugo zanemarena.

Tipična situacija

Razloga je mnogo, a i ovdje je ovo jedan od razloga taj da je sve pod kontrolom, tvrtka radi i naizgled nema problema. Ipak, zapravo je svim zaposlenicima, a i poduzetnicima u tvrtki jasno da bi mogao postojati lakši način. Nedostaje samo ključna točka: impuls da se nešto promijeni. Tko ili što to započinje?

Nedostatak afiniteta prema digitalizaciji

Obrtnici su dobro obučeni stručnjaci: savršeno su svladali svoj zanat, dobro su obučeni i obavljaju solidan posao. U najrjeđim slučajevima, međutim, ovaj zanat ima neke veze s digitalizacijom, tj. procesima, softverom ili slično.

Posljednje, ali ne manje važno, oni prirodno uživaju radeći svoj stvarni posao. Upravo zato ste ga odabrali, jer volite ono što radite i nemate vremena za bilo što drugo.

Projekti digitalizacije u svakodnevnom poslovanju ne daju rezultate

A tu je i sljedeći problem: obrtnici su obično jako zaposleni i često nemaju dovoljno kadra zbog nedostatka kvalificiranih radnika. Knjige narudžbi su pune i koncentrirani su na njihovu obradu.

Jednostavno nema dovoljno vremena za bavljenje strateškim pitanjima uz svakodnevne poslove. Čak im se niti ne obraća pažnja ili se zaglave u svakodnevnim poslovima.

Malo strukturiranog znanja i dokumentacije procesa

Često se malo razmišlja o strukturi poduzeća i njegovim procesima. U najrjeđim slučajevima oni su jasni i svjesni. Još su rjeđe dokumentirani.

To otežava pronalaženje polazišta. I interni zaposlenici i vanjski konzultanti prvo moraju dobiti pregled. No, upravo su ta konkretna polazišta potrebna da se nešto promijeni.

Mali proračuni

Ponekad su marže u zanatu tanke. Pitanje je gdje su uzroci, često je tako. U tom kontekstu, nove ideje i mogućnosti se ne provode niti se čak razmatraju zbog troškova ulaganja.

Često se radi o neutemeljenom strahu od visokih troškova. S jedne strane, s malim budžetom možete ostvariti veliki učinak, a s druge strane, isplativa je stvar napraviti pravo i dobro ulaganje u povećanje učinkovitosti i djelotvornosti.

Digitalizacije nije rješenje samo u obrtu

Ne pronalaze samo obrtnici digitalizaciju u svrhu optimiziranja radnih procesa. I u drugim sektorima se može vidjeti da ljudi često zaostaju u onome što je moguće i što se očekuje.

Digitalizacija je složena

Digitalizacija je vrlo složena tema.

  • Utječe na nekoliko područja tvrtke, ako ne i na sva.
  • Mnogi, često vrlo različiti ljudi i skupine moraju biti uključeni.
  • Potrebni su vanjski pružatelji usluga sa specijalističkim znanjem.
  • Na tržištu postoji mnogo proizvoda i rješenja koja su sama po sebi vrlo složena.

Ovo su samo neki aspekti. Tim je razumljivije što mnoga poslovanja ne dođu do odluke.

Paralizirajući strah od pogrešnih odluka

Mnoge odluke često su investicijske odluke, tj. iznosi se moraju osloboditi. Pogrešne odluke stoga mogu biti skupe. Strah od odgovornosti za pogrešne odluke i njihovog otpisivanja često paralizira one koji donose odluke. Bolje je ne učiniti ništa nego pogriješiti.

Digitalizacija zahtijeva posebna znanja i vještine

Zaposlenici često nisu pravilno uključeni i nisu dovoljno obučeni za digitalne teme. Potrebna znanja i vještine još nisu dostupne u glavama zaposlenika. Gdje je izvor?

Odluke se često donose same i ne komuniciraju se na odgovarajući način. Međutim, kao i kod svih sveobuhvatnih pitanja, digitalizacija može uspjeti samo ako su svi uključeni. Ovdje se morate koordinirati i potreban je siguran instinkt. Ali tko to interno može učiniti i, prije svega, tko je za to odgovoran? Često nitko! Još jednom nedostaje zamah.

Prorok u vlastitoj zemlji ne vrijedi ništa

Nerijetka situacija – netko preuzme inicijativu, mora se boriti protiv vjetrenjača. Ljudi su skeptični prema promjenama i drže se stvari koje vole. Ovdje se mora dosta uvjeravati. Ovo ponekad može biti iscrpljujuće i mnogi ljudi zaglave. Projekt digitalizacije opet je zakopan ili uopće ne ide.

Digitalizacija u zanatu može uspjeti

Kao što nam ova priča pokazuje – ako impuls dolazi izvana, usmjeren je u pravom smjeru i postoji želja da se nešto promijeni u poslovanju, onda digitalizacija može uspjeti. Jer upravo tamo gdje ima puno posla, mjere brzo pokažu željeni uspjeh.

Potrebno je sjeme koje padne na plodno tlo. Samo plodno tlo nije dovoljno.

Što je točno potrebno za to možete saznati u mnogim drugim našim i blogovima, a mi ćemo to rado saznati zajedno s vama, razgovarajte s nama!

No ono što je važno, a to bi sada trebalo biti jasno – prvi je impuls neophodan. Dopustite to i pozdravite to. Bez obzira odakle dolazi. Jer to se često događa izvana.