Craftcloud Blog
Digitalizacija, Zanat

Cloud softver – optimalno rješenje u zanatu

Kao što ime sugerira, Craftcloud je kratica za zanatski softver iz clouda. I to ima svoje razloge. Ovim bih člankom želio objasniti zašto, s mog osobnog gledišta, postoje mnoge prednosti korištenja softvera iz oblaka – posebno za obrte.

Sve u cloudu ili?

Kako bismo ušli u temu, prvo bismo trebali pojasniti pojam cloud (oblak) za naš kontekst. Budući da se oblak često poistovjećuje s jednom, posebnom uslugom. Budući da se u početku prvenstveno nametnula pohrana datoteka na Internetu i koristila ju je velika masa, to je za mnoge simbolično kao “oblak”. Čak i ako je vanjska pohrana podataka i dokumenata na Internetu važan aspekt ovoga, ova slika očito nedostaje.

U osnovi, “oblak” ili “računalstvo u oblaku” označava pružanje infrastrukture u području informacijske tehnologije. Shvaćamo da to znači pristup ovoj infrastrukturi ili uslugama temeljenim na njoj putem interneta.

Više o tehnologiji vezanoj uz oblak možete saznati u ovom članku.

Što znači softver iz oblaka?

Najčešće definicije i kategorizacije pojma razlikuju tri razine, ovisno o pružanju usluge:

  • Softver, odnosno aplikacija za krajnjeg korisnika.
  • Platforma, tj. okruženja za razvoj softvera ili viših koncepata.
  • Infrastruktura, tj. osnova računalnih i skladišnih kapaciteta.

Infrastruktura, da tako kažem najniža razina, povezana je s pružanjem računalnog hardvera, odnosno računalne snage i pohrane podataka. S modernim tehnologijama, posebice virtualizacijom, moguće je odvojiti softver, posebice operativne sustave, od temeljnog hardvera. Stoga se njime može upravljati neovisno o specifičnom hardveru. To znači da se kapaciteti mogu fleksibilno povećavati i smanjivati. Ova fleksibilna prilagodba stvarnim potrebama naziva se skaliranje.

Platforme nude tehnologije temeljene na tome, koje omogućuju razvoj vlastitih aplikacija na ovoj platformi. Platforme nude općenite i sveobuhvatne koncepte, koji omogućuju brži i lakši razvoj softvera na temelju njih. Temeljne infrastrukture kombinirane su u usluge i pakete. Za to nude tehnički pojednostavljena i jasno definirana sučelja. Ovo je princip apstrakcije.

Treća i posljednja razina je softver koji koristi krajnji korisnik. Bez potrebe da brinemo o tehničkim detaljima, tj. temeljnim platformama i infrastrukturama, koristimo softver koji se koristi u oblaku u svakodnevnom životu i koristimo njegove usluge putem standardiziranih sučelja, posebno internetskog preglednika i aplikacija.

Koje prednosti nudi softver iz oblaka?

Svi ovi koncepti nude velike prednosti u odnosu na tradicionalno pružanje IT resursa. U nastavku bismo željeli pogledati neke od njih. Neki od ovih aspekata također se mogu implementirati s konvencionalnim pružanjem softvera i infrastrukture. Međutim, pristupi tipični za softver u oblaku predlažu, pretpostavljaju i grade se na tim modernijim konceptima. Neki se aspekti mogu implementirati na smislen način samo pomoću softvera iz oblaka ili radikalno pojednostaviti njihovu dosljednu implementaciju.

Povezivanje i korištenje drugog softvera

Moderni softver u oblaku obično ima vrlo modularnu strukturu i međusobno je povezan definiranim sučeljima. Često govorimo o tzv. mikroservisima, odnosno najmanjim programskim modulima koji rade samostalno. Ovo također omogućuje lakšu integraciju drugih softverskih modula nego prije. To čini vrlo lakim i brzim pristup specijaliziranim uslugama drugih pružatelja usluga. Oni su integrirani prema potrebi i primjeni te tako omogućuju izvanredna rješenja koja su nezamisliva u zatvorenim sustavima.

Manje administrativnog napora

Svatko tko se ikada morao suočiti s uvođenjem konvencionalno isporučenog softvera zna za poteškoće temeljnog, potrebnog hardvera. Često je potrebno osigurati složene poslužitelje i instalirati operativne sustave i baze podataka. To samo po sebi zahtijeva mnogo truda i povezano je s visokim troškovima ulaganja. Te se akvizicije zatim moraju kontinuirano održavati i servisirati. U pravilu, to zahtijeva stručno znanje i stoga se mora prepustiti vanjskim pružateljima usluga.

Budući da se softver u oblaku pruža na temeljnoj infrastrukturi, krajnji korisnik više nema nikakve veze s njim. O tehničkim aspektima i potrebnoj infrastrukturi ne brine sam. Za to je odgovoran pružatelj softvera na vlastitu odgovornost i stavlja ga na raspolaganje krajnjem korisniku kao dio svoje usluge.

Može se koristiti bilo gdje – korištenje mobilnog softvera

Kao što je već spomenuto, dosljedno se koriste standardizirana i univerzalno dostupna sučelja. Pristup samom softveru u oblaku također je jasan i definiran. Gdje god postoji Internet, to je lako moguće. Gotovo svaki konvencionalni internetski preglednik, bez obzira na to radi li se na osobnom računalu, pametnom telefonu ili tabletu, omogućuje korištenje softvera. Bez složene instalacije ili preduvjeta. Budući da su svi podaci i datoteke pohranjeni na Internetu, može im se pristupiti s bilo kojeg mjesta u svijetu s bilo kojeg uređaja koji ima pristup Internetu.

Fleksibilno prilagodljiva izvedba i dijeljenje

Zahvaljujući već spomenutoj virtualizaciji, hardverska infrastruktura može se fleksibilno povećavati i spuštati. Budući da se ova infrastruktura može dijeliti s drugim platformama, a softver koristi više tvrtki u isto vrijeme, pružena infrastruktura može se bolje prilagoditi trenutnim stvarnim potrebama.

Ažuriranja se odmah implementiraju

Budući da dobavljač softvera nema izravan pristup softveru koji je instalirao korisnik, često je teško i komplicirano uvesti ažuriranja. U većini slučajeva, korisnik se sam mora aktivirati i, osim truda, nosi i rizik. Ako se ažuriranja propuste ili pođu po zlu, može doći do značajnih kvarova, funkcionalnih nedostataka ili čak sigurnosnih rizika. Podrška od pružatelja također je znatno složenija. On mora stalno razjašnjavati koja je verzija u upotrebi, ako je potrebno, ponovno zahtijevati ažuriranja ili u nekom trenutku potpuno odbiti podršku za stare verzije.

Budući da pružatelji softvera u oblaku to pružaju kao uslugu, oni su također odgovorni za sve ove aspekte prema svojim klijentima. To znači da uvijek mora ažurirati svoj softver. Budući da ima izravan pristup cjelokupnom softveru i odgovoran je za njegov rad, njime relativno lako upravlja. U usporedbi s konvencionalnom instalacijom, nema tehničkih ili organizacijskih prepreka na putu.

Troškovne koristi i modeli plaćanja temeljeni na korištenju

Sve to obično nudi jasne troškovne prednosti. Kod tradicionalnih koncepata infrastruktura se često nepotrebno čuvala i održavala jer nije bila ili nije uvijek bila potrebna. Zbog prilagodljivosti i zajedničke upotrebe, zahtijeva se samo onoliko performansi koliko je stvarno potrebno.

Budući da već objašnjene prednosti predstavljaju priliku, ponude se obično nude u fleksibilnim modelima plaćanja. To znači da plaćanje ovisi o upotrebi i obično se može otkazati u relativno kratkom roku ili produžiti. Plaćate samo onoliko koliko je stvarno potrebno i ostajete fleksibilni. Usluga se stoga može bolje prilagoditi stvarnim potrebama.

Negativne strane softvera u oblaku?

Glavna točka kritike koja se uvijek iznova nameće vezano za softver iz oblaka je problem sigurnosti. Podaci pohranjeni u oblaku mogu se izgubiti ili nenamjerno doći u ruke trećih strana.

Danas postoje tehnički i organizacijski sofisticirani alati i koncepti za zaštitu podataka od slučajnog gubitka kao i od pristupa trećih strana. Usklađenost s GDPR-om također igra važnu ulogu u ovom kontekstu.

Apsolutna sigurnost ne postoji, ali Craftcloud čini sve da joj se približi

Na kraju, bitno je da postoji odnos povjerenja između pružatelja i korisnika i da pružatelj radi svoju zadaću. Uostalom, on je odgovoran za sigurnost svoje ponude i podataka svojih korisnika. U Craftcloudu činimo sve što možemo kako bismo zaštitili vaše podatke od gubitka i neovlaštenog pristupa.

Bilo tko spojen na Internet izložen je jednom stupnju nesigurnosti

U tom je kontekstu važno da dobavljači softvera za obrtnike iz oblaka nisu jedini koji se suočavaju s ovim izazovom. Budući da su gotovo sve lokalne mreže povezane s Internetom i čak se često otvaraju vrata za spajanje mobilnih aplikacija na “kućno instalirani softver”, možete smatrati gotovo bilo koji, čak i samostalni softver, “dijelom oblaka”. To ih izlaže istom sigurnosnom riziku. Možda pomalo drska, ali ipak opravdana teza: Zašto pitanje sigurnosti ne biste odmah prepustili profesionalcima?

Ovisnost o jednom pružatelju usluga?

Često se naglašava ovisnost o jednom pružatelju kada se procesi prebacuju na softver u oblaku. U principu, ispravno je da ulazite u ovisnost pri odabiru dobavljača softvera iz oblaka. Jer nakon što su procesi prebačeni na pružatelja i sve je postavljeno, više ne želite biti bez radnog okruženja koje ste zavoljeli. Prelazak na novog pružatelja usluga povezan je s novim naporima i, pod određenim okolnostima, izravnim troškovima – to se ne može poreći.

Ono što se često zanemaruje u ovoj raspravi je da se ovo odnosi na bilo koju vrstu softvera. Ako kupite softver i upravljate njime sami, ovi argumenti također vrijede. Hardver i softver koji su skupi za nabavu i postavljanje moraju se otpisati i mogu čak čvršće vezati tvrtku za ovo rješenje. Nasuprot tome, softver iz oblaka obično je relativno fleksibilan, može se proširiti u kratkom roku i može se smanjiti ili čak ukinuti.

Moja osobna iskustva u obrtu i softveru

Naravno da nisam bez razloga napisao ovaj članak, jer mislim da dobro poznajem oba svijeta. Nemojte me krivo shvatiti – ne želim vam reći da nema izazova kada je u pitanju softver iz oblaka. Želim pokazati da za sve postoje prednosti i nedostaci, ali i tehnička rješenja. Na kraju morate izabrati pružatelja kojem vjerujete i sretan sam ako je to Craftcloud.

U svom osobnom iskustvu i kroz svoju karijeru uspio sam upoznati obje strane i sada sam uvjeren da je softver iz oblaka prava stvar za posao.

Zaključak: Zašto je softver u oblaku idealan za obrtništvo

Ukratko, želio bih sažeti svoj zaključak u nekoliko izjava. Budući da se, kao što je poznato, nikad ne prestaje učiti, srdačno vas pozivam da sa mnom porazgovarate o svojim iskustvima. Radujem se vašem iskrenom mišljenju.

  • Tipični obrtnik nije stručnjak za nabavu i rad IT infrastrukture i hardvera. Stoga bi to trebao prepustiti rukama profesionalaca.
  • Iako obrtnik ima samo ograničen budžet, on ima vrlo visoke zahtjeve u pogledu dostupnosti svog softvera. Ako to ne uspije, on ima problem i stoga bi se trebao moći osloniti na svoje sustave. Međutim, on sam za to ima malo vremena i vještina. Trebao bi to predati davatelju usluga koji će to preuzeti od njega po jasnoj cijeni.
  • Svijet obrtnika se ponekad vrlo brzo mijenja i brzina promjena nastavlja brzo rasti. Stoga ga treba pripremiti s fleksibilnim i prilagodljivim ponudama kako bi mogao “disati”.
  • Obrt je mobilan. Obrtnici obično puno rade na licu mjesta s kupcem. Stalno se mijenjamo između gradilišta, radionice i ureda. Ovdje ujutro, ondje u podne i negdje drugdje popodne. Stoga je važno da su podaci i datoteke uvijek s vama. To zahtijeva dosljedna mobilna rješenja.
  • Obrtnik želi raditi ono što može i voli – profesionalno raditi svoj posao i ostaviti zadovoljne klijente. Uvoz ažuriranja, instaliranje nove sigurnosne zakrpe na poslužitelj i mijenjanje sigurnosnih vrpci dosadno je i sprječava vas od stvarnog posla. Ne mora biti tako, jer upravo te probleme može prepustiti svom pružatelju cloud softvera.